E o frumoasă tradiție ca începutul fiecărui an de învățământ să fie marcat de întrunirea reprezentanților întregii comunități educaționale a raionului Ialoveni. Anul 2023-2024 înscrie în istoria activităților semnificative – un nou eveniment, în care toate forțele decizionale din teritoriu se concentrează spre a trasa totalurile anului precedent de studii, pentru a pune în discuție cele mai stringente probleme, a identifica soluții și stabili direcții de perspectivă pentru noul an școlar.
Conferința pedagogică raională Repere valorice și strategii inovative în cultivarea potențialului individual pentru o educație a performanțelor, desfășurată pe data de 30 august 2023, a avut drept invitați de onoare – doamna Valentina Olaru, secretar de stat, domnul Mihail SILISTRARU, președintele raionului Ialoveni și doamna Galina TONU, vicepreședintele raionului Ialoveni.
Lucrările conferinței pedagogice raionale a fost deschise cu mesaje de salut, urmate de prezentarea Raportului de activitate al DGE Ialoveni pentru anul de studii 2022-2023 și de comunicatul doamnei secretar de stat, Valentina Olaru, cu privire la directivele Ministerului Educației și Cercetării pentru anul școlar care urmează.
Agenda conferinței pedagogice a inclus 4 ateliere teoretico-practice, pe secțiuni:
– Atelierul managerilor instituțiilor școlare cu genericul: Eficiența managerială: repere, standarde, bune practici, moderat de doamnele: Tatiana SOLTAN, director, LT „G. Palade”, Puhoi, Maria GHEȚIU, director, LT Țipala, Ina VDOVICENCO, director, G. Văratic.
– Atelierul managerilor instituțiilor preșcolare: Practici inovative de implementare a învățării outdoor, moderat de doamnele: Oxana NATALUHA, specialist principal DGE și Olga LOTCA, director, Grădinița „Scufița Roșie”, s. Cigîrleni.
– Atelierul cadrelor didactice Lumea virtuală versus realitate: divergențe de valori, avantaje și obstacole în educația digitalilor nativi. Moderatori: dna Aliona PULBERE, șef SPEM, DGE și dna Oxana Gherman, șef SMCFPCCRP.
– Atelierul elevilor: Experiențe educaționale motivante pentru implicare responsabilă și învățare durabilă . Moderat de doamnele: Natalia BORTA, specialist principal, DGE și Mariana MOȘNEAGA, director adjunct, LT „A. David”, Bardar.
Conferința s-a încheiat cu prezentarea soluțiilor, concluziilor, propunerilor din cadrul atelierelor de lucru, a perspectivelor pentru anul de studii 2023-2024, dar și cu mesaje de felicitare cu ocazia începutului noului an școlar din partea doamnei Galina TONU, vicepreședintele raionului Ialoveni.
REZOLUȚIA Conferinței Pedagogice Raionale Repere valorice și strategii inovative în cultivarea potențialului individual pentru o educație a performanțelor, include următoarele obiective prioritare pentru a.s. 2023-2024:
– Dezvoltarea alternativelor educaţionale (activități outdoor) în învățământul preșcolar;
– Monitorizarea continuităţii şi coerenţei între învăţământul preşcolar şi învăţământul primar;
-Crearea mecanismelor de implicare a familiei în vederea dezvoltării abilităților și competențelor necesare creșterii și dezvoltării copilului mic. Formarea conştiinţei educative a părinţilor în scopul îndrumării, îngrijirii şi educării eficiente a copilului, în învățământul preșcolar;
-Implementarea Metodologiei privind evaluarea criterială prin descriptori în învățământul primar (2019);
– Organizarea unui mediu educațional cu eficiență înaltă, care stimulează interacțiunea, comunicarea și învățarea reciprocă în clasele primare;
– Monitorizarea procesului educațional la disciplina Limba și literatura română și a rezultatelor școlare ale elevilor prin remediere, în urma rezultatelor obținute în activitățile de evaluare inițială, formativă, sumativă și finală;
– Organizarea și desfășurarea evaluărilor, cu respectarea normelor în vigoare: principii, criterii, descriptori, modalități de estimare, analiză și sinteză a randamentului și progresului școlar, din perspectiva evaluării orientate spre performanță, la disciplina matematică;
– Optimizarea strategiilor şi tehnologiilor didactice moderne utilizate în cadrul procesului educaţional la fizică şi astronomie, în contextul axării pe formare de competenţe, aplicând fișele interactive și senzorii digitali;
– Încurajarea implicării profesorilor și elevilor în diverse proiecte naţionale şi internaţionale din domeniu Tic și Informatică (Tekwill Junior Ambassadors, Concursul FLL Challenge Moldova etc.);
-Încadrarea elevilor și profesorilor în proiecte de învățare/ predare a limbii engleze și franceze prin colaborarea cu Peace Corps Moldova și Francophonie et Solidarité en République de Moldavie;
– Monitorizarea procesului de pregătire a elevilor clasei a IX-a pentru examenul de absolvire a gimnaziului la Istoria românilor și universală;
– Punerea în aplicare a Metodologiei de monitorizare a implementării curriculumului la disciplina școlară Educație pentru societate;
– Eficientizarea sistemului de dezvoltare profesională a specialiștilor de geografie prin identificarea nevoilor de formare, implementând sistemul de formare continuă a politicilor naționale și locale;
– Monitorizarea aplicării documentelor de politici educaționale pentru asigurarea învățământului de calitate la disciplinele chimie și biologie;
– Asigurarea repartizării orelor de secții sportive cu respectarea prevederilor din actele normative în vigoare.
– Organizarea activităților de schimb de experiență pentru cadrele didactice din domeniul arte: educație plastică, educație tehnologică, educație muzicală.
Direcții prioritare pentru anul de studii 2023-2024
– Ghidarea și consilierea cadrelor didactice în vederea implementării calitative a politicilor curriculare;
– Îmbunătăţirea calităţii managementului prin dezvoltare profesională și formare continuă a managerilor școlari;
-Individualizarea procesului instructiv-educativ pentru a asigura dezvoltarea capacităților și aptitudinilor fiecărui elev în raport cu potențialul lui, reducând eșecul școlar și creșterea procentului calității;
– Organizarea şi desfăşurarea activităților de promovare și dezvoltare a potențialului elevilor;
– Diversificarea şi intensificarea educaţiei extracurriculare;
-Implementarea în continuare a tehnologiilor informaționale în managementul conducerii și în realizarea procesul educațional la toate treptele de şcolaritate;
– Atragerea partenerilor în soluționarea problemelor educaţionale;
– Transportarea copiilor, în condiţii de securitate, din localitățile arondate școlilor de circumscripție.